Toen ik in februari 2010 met Stop Darmkanker startte heb ik tijdens de eerste campagne 44 dagen na elkaar een blog geschreven. Later werden deze gebundeld in ons eerste boekje “Een wereld zonder darmkanker”. Het was een behoorlijke inspanning, iedere dag een stukje schrijven, 44 dagen lang. Maar niets in vergelijking met de inspanning die duizenden patiënten moeten leveren in hun strijd tegen darmkanker. Zware operaties, moeilijke behandelingen, vervelende en lastige chemotherapie, ik maak het vaak op de eerste rij mee. Ik had voor mezelf destijds uitgemaakt om dit nooit meer te doen. Ondertussen is er al een tweede boekje bijgekomen en wordt er hard gewerkt aan een derde boek. Zeg dus nooit nooit. Ik ga het nu niet opnieuw proberen, dagelijks een stukje schrijven, maar toch af en toe…
Voor onze vijfde campagne gaan we niet voor een “vijf-sterren” campagne, een recept dat we drie maal vrij succesvol hebben gebruikt. Nu wordt het een BV-campagne die op vrijdag 28 februari, de avond voor 1 maart, tijdens onze 2de Dress in Blue(s) officieel wordt gelanceerd. We zijn er zo goed als klaar voor. We hebben “Bekende Vlamingen” bereid gevonden om het gezicht van onze campagne te zijn. Meer vertel ik nog niet, mag ook niet, anders is het geen verrassing meer. Zij moeten een megafoon zijn voor onze boodschap. We zullen zien hoe luid die zal klinken. Nog even geduld dus. Morgen, dinsdag 25 februari wordt al een tip(je) van de sluier gelicht met een “pre-launch”. Voor ons zelf ook een verrassing, want die was niet gepland.
De 2de Dress in Blue(s) –benefietavond is een avond vàn vrienden voor vrienden. “Samen sterk” met een flinke scheut live-muziek en dress code “blue”. Wie er vorig jaar bij was weet dat het een bijzondere avond was. We kijken er met zijn allen naar uit. Het Felixpakhuis zal wellicht toch weer enkele uren op zijn grondvesten daveren. Voor het goede doel mag dat. Iets voor de klok van tien maken we bekend wie nu de kopstukken zullen zijn van onze campagne. Niet voor de verkiezingen, wel voor de strijd tegen darmkanker.
Ondertussen hebben we dit weekend op Facebook de kaap van de 22.000 “volgers” of “vind-ik-leuk”s bereikt. Weer een mijlpaal(tje). De Stop Darmkanker-familie blijft uitbreiden. Erg benieuwd hoe groot ze op het einde van de maand Maart zal zijn. Vorige campagnes hadden we een specifiek doel, dit jaar geven we het de vrije loop…
Dit weekend had ik dienst in het ziekenhuis, that’s part of the game. Een slecht-nieuws gesprek voeren behoort ook tot je taken als arts. Daar heb ik dus zaterdagnamiddag ruim de tijd voor genomen. Het blijft moeilijk, maar moeilijk gaat ook. Je weet dat het voor de persoon in kwestie en zijn familie nog véél moeilijker en pijnlijker is. Het is goed verlopen… Eerlijk duurt het langst, ook als het om slecht nieuws gaat.
Nu nog wat aan mijn nieuw boek werken. Tot blogs !
Luc Colemont