Het lijkt onwezenlijk. De hele wereld wordt in een wurggreep gehouden door een onzichtbaar, minuscuul corona-virus, dat nu officieel Covid-19 heet, en ik schrijf een blog over darmkanker… Ik voel me toch verplicht om dit te doen nu we halfweg de internationale darmkankermaand zijn. Ik ga geen getallen vermelden, ze zijn jullie bekend. Het is nu niet het moment van vergelijkingen.
We moeten in deze moeilijke tijden met zijn allen uiterst voorzichtig zijn en de wijze raad van de specialisten opvolgen. Dat proberen ook wij met Stop Darmkanker te doen. Alle geplande lezingen en activiteiten zijn afgelast. We vinden ongetwijfeld wel nieuwe datums. Ondertussen is het codewoord ”schade beperken”, dekking zoeken… Het is niet voor iedereen even gemakkelijk. Bijzonder woord van respect voor alle gezondheidswerkers die in de vuurlinie staan. “Il faut le faire”.
Ik wil op 15 maart toch een zo duidelijk mogelijk antwoord geven op de titel van mijn blog. It’s part of my job.
Eigenlijk had de titel moeten zijn: “Waarom campagne voeren voor een wereld zonder darmkanker?” Klinkt misschien iets positiever. Ik voel me de laatste jaren meer en meer een politicus die zijn eigen ‘STDK’-partij heeft: ‘Stop Darmkanker’, maar die in tegenstelling tot andere partijen slechts één programmapunt heeft: stop darmkanker. Er zijn er immers nog veel te veel. Elke dag krijgen 23 Belgen te horen dat ze darmkanker hebben, elke dag verliezen 9 families in België een dierbare aan darmkanker. Eigenlijk is dit voor een moderne welvaartstaat on-aan-vaard-baar. Een ziekte die door de WHO als “ideale ziekte” beschouwd wordt om vroegtijdig op te sporen maakt nog steeds veel te veel slachtoffers, ook in ons land.
Het wordt nog schrijnender als je weet dat het voor velen van hen vermijdbaar was. Méér informatie = minder darmkanker, dat is een heel eenvoudige stelling waarover ik uren kan praten. Voor deze blog houden we het iets korter.
We hebben de afgelopen jaren met onze vzw Stop Darmkanker talrijke acties en campagnes gevoerd. De ene al met een hoger stuntgehalte dan de andere. We proberen echter steeds binnen twee lijnen te blijven. Stel dat de campagne gelezen of gezien wordt door iemand die in volle behandeling is voor darmkanker. Stel dat de campagne gelezen of gezien wordt door iemand wiens partner enkele weken voordien overleden is aan darmkanker. Ik denk dat we dit tot nu toe hierin wel geslaagd zijn. Ik weet dat het woord niet in de Van Daele staat, maar “kankermarketing” of beter gezegd “anti-kankermarketing” is toch iets aparts.
Onze ‘grote boodschap’ is en blijft erg duidelijk: Doe.De.Test! En dan bedoel ik geen één of andere online-test of vragenlijst, maar de (poepsimpele) test van de ontlasting. In België krijgen alle mannen en vrouwen tussen de 50 en 74 jaar de test om de twee jaar gratis toegestuurd. Noem het gerust een cadeautje van de overheid! Toch jammer dat in Vlaanderen slechts 51,5% (2018) van de mensen de test terugstuurde. Over de “nog geen 20%” van Wallonië zullen we het hier beter niet hebben. Gelukkig werden sedert het bevolkingsonderzoek in Vlaanderen gestart is in oktober 2013 al duizenden darmkankers vroegtijdig vastgesteld. Minder leed en minder kosten… en veel gezonde levensjaren gewonnen!
Tijdens de internationale darmkankermaand proberen we steeds een extra tandje bij te steken. Ditmaal werd het geen onlinecampagne, maar een heuse “pop-up store” in het hartje van Antwerpen. Om de komst van onze webshop aan te kondigen leek het ideaal om letterlijk en figuurlijk gedurende 10 dagen “winkeltje te spelen”. Laat het feit dat dit samenviel met ons 10-jarig jubileum een leuk toeval zijn. Met de steun van het Grand Bazar Antwerp Shopping Center was snel het juiste pand gevonden. Al wat we aan informatiemateriaal en “merchandising” hebben kon je er vinden. Noem het gerust een “Stop Darmkanker” fanshop om nog eens in voetbaltermen te spreken. Voor ons was het nog belangrijker om de vragen van de talrijke bezoekers te beantwoorden. Het waren er veel, heel veel, maar we hebben ze met plezier allemaal te woord gestaan!
Onze ‘verkoopsters’ waren onze eigen STDK-mensen. Onze projectmanager Bruno Mettepenningen stond aan de kassa, ik heb de rekken mee helpen vullen. Onze ‘survivors’ en vrijwilligers waren ook van de partij. We zijn trots dat ons stripalbum Dirk al zijn eerste verjaardag viert. Tekenaar en scenarist Mario Boon kwam op zondag 1 maart graag signeren. Wie hem kent, weet dat het meestal een heuse tekening werd! Wie eerder op zoek was naar één van de laatste exemplaren van de ‘Antwaarpse’ versie kon die er ook terugvinden. Als je liever “Jean”, “John” of de Duitse “Dirk” leest, die waren ook aanwezig in onze shop. Dat we met onze Duitse versie genomineerd zijn voor de prestigieuze Felix Burda Award maakt ons extra blij. Op 26 april weten we in Berlijn of “Dirk” echt in de prijzen valt!
Met 10 vertalingen op één jaar tijd, liggen we ook keurig op schema. Eind 2020 20 vertalingen lijkt geen onmogelijke opdracht.
Het “Dons Klootjes” boek van Bart De Clerck stond ook in de rekken. Bart kwam het boek zelf signeren op maandag 2 maart.
Onze pop-up store was de ideale aanloop naar onze webshop. We hadden hem enkele dagen eerder willen openen, maar enkele kleine technische probleempjes -inmiddels opgelost- hebben jullie geduld op de proef gesteld. Vanaf morgen, 16 maart kan je hem bezoeken! Weer een stapje verder! Je zal er voor “ieder wat wils” vinden! Enkele klikken en wat centjes volstaan om alles keurig thuis bezorgd te krijgen. Telkens met hetzelfde doel voor ogen : stop darmkanker!
Het leek ons ook een ideale gelegenheid om er ook een Facebook Live studio van te maken. Elke dag heb ik er vragen van luisteraars, dixit “volgers”, beantwoord. Want kennis delen kan levens redden, dat heeft het verleden al bij herhaling bewezen. Als jij nog niet één van die 127.955 volgers bent van onze “Stop Darmkanker” Facebook pagina is het misschien nu het moment om dit wel te doen. Het experiment om 10 dagen na elkaar “live” te gaan mogen we zeker geslaagd noemen. Wat ons betreft zeker voor herhaling vatbaar. Wie weet heb jij nog een moeilijke vraag in petto?! Ik zal mijn best doen om ze zo eerlijk mogelijk bij de volgende gelegenheid te beantwoorden. Vragen staat vrij, nietwaar?
Wij beschikken met onze vzw Stop Darmkanker over een wapen dat darmkanker -gelukkig- niet heeft: de sociale media. Van bij het ontstaan van Stop Darmkanker -februari 2010- is dat ons krachtigste wapen, onze meest geliefde bondgenoot. Informeren en voorlichting geven: de cruciale eerste stappen voor een wereld zonder darmkanker. Zonder de sociale media was er van Stop Darmkanker al lang geen sprake meer geweest. Hierover bestaat geen enkele twijfel!
Stop Darmkanker zou Stop Darmkanker niet zijn als we nog een verrassing (lees: stunt) in petto hadden! Dankzij de fijne samenwerking met de directie van het Grand Bazar Antwerp Shopping Center staat er het allergrootste “lachend kakske” ter wereld. De selfies zijn weer erg populair! #darmkankeriskak werd niet trending, daarvoor was de concurrentie van die andere ziekte, die iedereen nu aan het TV-toestel gekluisterd houdt veel te groot!
Het heeft alleszins enkele bakkers geïnspireerd om er lekkere “lachende kakjes” van te maken…ten voordele van onze vzw! Dan zeggen we …smakelijk en dikke merci! #samensterk
Hopelijk kunnen we binnen enkele weken met zijn allen zeggen, “oef storm overleefd”, we hebben dankzij die uiterst bijzondere en zware maatregelen de schade kunnen beperken. Hoe groot die schade zal geweest zijn, weet ik niet. Voor de ene jammer genoeg al veel groter dan voor de andere. En ja, er zullen dodelijke slachtoffers vallen. Laat ons met zijn allen hopen dat het aantal niet dramatisch hoog oploopt. Net als bij darmkanker, is nu elk slachtoffer één te veel. Het blijft voorlopig onvoorspelbaar! #fingerscrossed!
Tot blogs,
Luc Colemont Volg @LucColemont