Geen fabeltje: kijkbuiskinderen van toen lopen nu groot risico en laten zich te weinig testen.
Vlaamse kinderen die in de jaren ’70 naar het iconische programma ‘De Fabeltjeskrant’ keken, behoren vandaag tot de risicogroep voor darmkanker. Niet omwille van hun kijkgedrag, wel omwille van hun leeftijd. 90% van de darmkankerpatiënten is immers ouder dan 50 jaar. Daarom haalt onze VZW de echte Meneer de Uil van onder het stof.
In maart, de internationale darmkankermaand, richt het jeugdidool zich tot zijn kijkers van het eerste uur. Voor één keer leest hij voor uit ‘De niet zo Fabeltjeskrant’ en deelt hij met ons zijn wijze raad: “Doe de test.”
Vlamingen krijgen vanaf hun 50ste verjaardag een uitnodiging in de bus om deel te nemen aan het bevolkingsonderzoek voor darmkanker. Met een simpel staafje, keurig verpakt in de enveloppe, kunnen vijftigplussers zelf een staal van hun stoelgang nemen. Eens teruggestuurd wordt het getest op bloed – een belangrijke aanwijzing voor darmkanker – dat met het blote oog niet te zien is. Toch laat 1 op de 2 Vlaamse vijftigplussers die ‘poepsimpele’ test links liggen. Zij laten een kans liggen om darmkanker in een vroegtijdig stadium op te sporen. Bij een vroegtijdige ontdekking is er meer dan 90% kans op genezing. Daarom zochten wij een originele manier om vijftigplussers aan te sporen om de test te doen.
Stop Darmkanker zag in De Fabeltjeskrant de ideale manier om opnieuw een maatschappelijke reflectie te maken. De kijkers van toen zijn ondertussen allemaal stevige vijftigplussers. Per jaar komen er in België 8.000 vijftigplussers bij met darmkanker. Daar zitten ongetwijfeld heel wat Fabeltjeskrantkijkers bij. Bovendien sterven dagelijks 8 Belgen aan de ziekte. Na longkanker is darmkanker daardoor de tweede meest frequente doodsoorzaak van kanker. Daarom doopten ze De Fabeltjeskrant voor één keer om in ‘De niet zo Fabeltjeskrant’. Met dank aan LDV United!
Meneer de Uil gaat mee met zijn tijd. Daarom verspreidt hij de videoboodschap voor Stop Darmkanker in eerste instantie online, via sociale media. Ook zijn iconische slagzin paste hij voor de gelegenheid aan. Deze keer eindigt hij dus niet met “en denk erom: oogjes dicht en snaveltjes toe”, maar wel met “doe de test!”