Mr Excuse

Poster_mr

Eergisteren had in Antwerpen de finale plaats van de Europese Ad Venture Studentenwedstrijd. “Vrijdag de 13de”, voorbode van geluk of ongeluk ?! Zoals we eerder reeds hebben geschreven werden we eind april vorig jaar ontvangen op het hoofdkwartier van de EACA om een pleidooi te houden voor “darmkanker” als onderwerp van hun volgende studentenwedstrijd. Het leek aanvankelijk een wat ongewone keuze voor jongeren… Nu mogen we terecht zeggen dat het een groot succes is geworden. Een jaar lang hebben talrijke hogescholen in Europa gewerkt aan een campagne voor de bewustmaking van darmkanker. Er waren niet minder dan 66 inzendingen uit 17 verschillende Europese landen.  In een eerste juryronde werden deze 66 deelnemers herleid tot 10 kandidaat-finalisten. Uiteindelijk werd een short-list van 3 teams opgesteld die in Antwerpen tijdens het Internationaal Congres van de EdCom (de nieuwe naam voor de EACA) de kans kregen om hun campagne voor te stellen aan een internationale jury. De studenten uit Mechelen, Wenen en Parijs deden hun uiterste best en stelden vol enthousiasme en passie hun werk van de afgelopen maanden voor.

“Campaign background”, “proposed strategy”, “creative execution”, etc… allemaal termen die er op wezen dat hun werk wel doordacht en goed bestudeerd was. En hun campagnes mochten gezien worden. De jongens en meisjes uit Mechelen speelden in op de “bonus” die screening kan opleveren en schakelden een bekende dokter uit een TV-soap (bv. uit Thuis of Familie) om de boodschap over te brengen. De doelgroep van 50 tot 74 jarigen is niet altijd even eenvoudig te bereiken, maar zij hadden hiervoor toch enkele interessante oplossingen gevonden. De 3 meisjes uit Wenen (foto infra) creëerden Mr. Excuse, een klein animatie-figuurtje dat steeds andere excuses vindt om zich toch maar niet te laten screenen. Eenvoudig in opzet en bewust minimalistisch uitgetekend. Een concept dat heel wat mogelijkheden kan bieden. De Parijse collega’s stelden dat het “Never to early” is om te screenen, en hadden leuke radio- en TV-spotjes bedacht, doelbewust gericht op de “silver surfers”, de 50-plussers. De drie groepen hadden –zoals gevraagd- ook bijzondere aandacht voor de “social media” en hun website en Facebook kregen een prominente rol.

Het was vrij snel duidelijk dat de jury een moeilijk opdracht zou hebben. Zeven personen trokken zich terug en beraadslaagden méér dan een uur over de drie kandidaten. Ik kan je verzekeren dat dit interessante en erg pittige discussies opleverde. Over de “bronzen” medaille bestond er unanimiteit, maar voor de eerste en tweede plaats was het erg spannend. Het werd uiteindelijk een “close finish” want Mechelen en Wenen maakten er tot op het laatste moment een sprint van. In wielertermen zou je van een banddikte spreken, in voetbaltermen zou je van een 4-3 kunnen spreken, waarbij Wenen een 0-2 achterstand ophaalde en uiteindelijk in de slotseconden het winnende doelpunt scoorde….

De niet-winnaars (ik gebruik hier niet graag het woord verliezers) waren ontgoocheld en teleurgesteld, maar zij mogen zeker het kopje niet laten hangen. In hun inzendingen zit zeker interessant materiaal voor de toekomst ! De Weense meisjes moeten hun plannen voor de volgende weken flink bijsturen… Ze mogen immers naar Cannes en krijgen in juni ook de gelegenheid om hun werk voor te stellen op het 1ste Congres van Europacolon in Barcelona. En dat juist in de examenperiode… Maar dat zullen ze er met plezier wel bijnemen. Nog wat fine-tuning aan hun campagne en dan zijn ze klaar om –hopelijk met de steun van de Europese Commissie- hun campagne “uit te rollen”…

By the way, en nu richt ik me specifiek tot de 50-plussers, wat is jouw excuus om je (nog) niet te laten screenen….? Spreek er toch maar eens over met je huisarts.

Misschien moeten we toch ook maar eens werk maken van een “Colopedia”…

Wenen

 

Gelijkaardige posts

Ja, ik ontvang graag de nieuwsbrief

Meld je aan voor tips over omgaan met darmkanker, nieuws en acties van Stop Darmkanker per e-mail.

"*" indicates required fields

This field is for validation purposes and should be left unchanged.