Vandaag is het onze “hoogdag”. Zondag 1 Maart is immers de start van de “International Colon Cancer Awareness Month”, vrij vertaald de Internationale Darmkankermaand.
Gedurende 31 dagen krijgen we opnieuw de kans om extra aandacht te vragen voor de strijd tegen een ziekte die per dag 5 dodelijke slachtoffers maakt in Vlaanderen. Het blijft vreemd klinken, maar darmkanker is echt een “ideale ziekte” om vroegtijdig op te sporen. Maar hoeveel mensen weten dat?
Wereldwijd zullen deze maand extra acties gevoerd worden om sluipmoordenaar darmkanker het vuur aan de schenen te leggen. Geen eenvoudige opdracht, het lijkt wel David tegen Goliath, maar als je droomt van “een wereld zonder darmkanker” mag je deze kansen niet laten liggen. Onze vzw “Stop Darmkanker” lanceert volgende vrijdag 6 maart haar nieuwe campagne(s). Het is geen toeval dat we hiervoor de dag van ons 3de “Dress in Blue(s)”-benefietconcert in het Felixpakhuis in Antwerpen hebben uitgekozen.
Benieuwd hoe de diverse media zullen reageren op de noodkreet van het blauwe lintje. Hun steun en medewerking zijn absoluut noodzakelijk om onze boodschap nog luider te doen klinken. Zij kunnen deze maand actief helpen om levens te redden, leed te vermijden en kosten te besparen. Een kleine inspanning die grote gevolgen kan hebben. Veel families in Vlaanderen zullen die media eeuwig dankbaar zijn.
Ook dit jaar hopen we aan zoveel mogelijk mensen te vertellen hoe je zelf de eerste stap kan zetten om darmkanker geen kans te geven. “Samen sterk tegen darmkanker” : geen woorden, maar acties! Hopelijk worden de share-, like- en retweet-knoppen opnieuw talrijk aangeklikt.
Zouden we in de media evenveel aandacht krijgen als de “Nationale stoofvlees-friet-dag” ?
Komt onze unieke “fotoshoot” ook op de cover van P-magazine?!
By the way, het is vandaag ook “Complimenten”-dag! Ik wil graag een extra compliment geven aan iedereen die zowel voor als achter de schermen onze nieuwe campagne(s) mogelijk gemaakt heeft.
“Simul semper potentioris”… even google-translator gebruiken?
Tot blogs,
Luc Colemont