Onverwacht en niet gepland. De “Goede Week” die aandacht besteedt aan darmkanker. Het begon met de “Foute brief” van het pas gestarte Vlaams bevolkingsonderzoek. Erg jammer en betreurenswaardig. Het verkeerde resultaat aan de verkeerde mensen, moeilijk goed te praten, een menselijke fout. Het cijfer 700 zal ongetwijfeld de geschiedenisboeken ingaan. Spijtig dat een menselijke fout al het goede werk van het “Centrum voor Kankeropsporing” (CvKO) overschaduwde. De “Foute brief” werd breed uitgesmeerd in de media. Veel breder dan het goede nieuws van de dag voordien. De dag voordien was er immers héél goed nieuws in verband met het bevolkingsonderzoek.
Minister Jo Vandeurzen kondigde in een persbericht de eerste resultaten van het Vlaams bevolkingsonderzoek naar darmkanker aan. Een deelname van 43% bij de eerste groep van bijna 250.000 mensen tussen de 66 en 74 jaar mag als een zéér goed resultaat beschouwd worden. Beter dan gehoopt. Een vlugge berekening leert ons dat er al een 1000-tal darmkankers in een vroegtijdig stadium zijn gevonden! Dus heel wat leed, ellende, pijn en kosten bespaard! Dat had ook mogen benadrukt worden door de media. “Het bevolkingingsonderzoek werkt”! Ik mocht het even toelichten in het VTM-nieuws. Een uitstekende basis om op verder te bouwen, de weg naar de “2020-norm” van 60% deelname is nog erg lang. Blijven actie voeren zal uitermate belangrijk zijn. Op dat punt is de “pipeline” van onze vzw Stop Darmkanker vrij goed gevuld. In september komen er twee grote acties, een tipje van de sluier gaan we in de loop van de volgende weken wel oplichten. Het aantal voordrachten voor de volgende maanden is amper bij te houden. Bijna dagelijks komen er nieuwe aanvragen.
Dat we via de politieke wereld opnieuw in het nieuws kwamen was een complete verrassing (of toch niet helemaal voor de insiders). De NVA die aankondigt een “bombardement” via de sociale media uit te voeren de dag voor de verkiezingen van 25 mei was ook “wereldnieuws” in Vlaanderen. Plots vroeg iedereen zich af wat een Thunderclap dan wel mocht zijn, het “wapen” waarmee het bombardement zal worden uitgevoerd. Crowdspeaking is voor ons echt niet onbekend. Laat die Thunderclap nu net “ons speeltje” zijn dat we begin van dit jaar gebruikten met onze “Dear Brad Pitt”-campagne. Met 314 “supporters”, waaronder heel wat BV’s en politici van andere partijen, bereikten we op 7 januari om 13.07 liefst 1.251.851 mensen via Twitter en Facebook. Een donderslag bij heldere hemel. Onze campagne ging de wereld rond, van de States tot Macedonië, van Canada tot Letland. Benieuwd waar de Thunderclap van de NVA overal te horen zal zijn…
Gisteren bereikte ons ook het nieuws dat de “Dear Brad Pitt” campagne op de “shortlist” staat van de CCB-Awards! Een nominatie die ons natuurlijk plezier doet. Of we op 16 mei in het Casino van Knokke ook als winnaar uit de bus komen is bijzaak, deelnemen blijft belangrijker dan winnen (of niet?). Alvast een dikke pluim voor “10”, het bureau dat onze campagne gemaakt heeft.
Tot blogs, en natuurlijk fijne Paasdagen !
Luc Colemont