Komkommertijd : wat is nieuw(s) ?!

c899c-darmkanker

Ik hoorde vanochtend een hoofdredacteur van een bekend dagblad het woord “komkommertijd” gebruiken. Het “nationaal” paasverlof maakt het kennelijk moeilijk om de krantenpagina’s dagelijks met nieuws te vullen… Toeval of niet, ik merkte deze week zelfs 7 pagina’s in een ander dagblad over de Kaaimaneilanden. Neen, geen toeristische reportage, wel nieuws en duiding bij de “Offshore”-leaks. Dat was pas nieuws ! Sedertdien weet iedereen precies waar deze eilandengroep ligt. Misschien kunnen we hulp bieden aan de redacties. Een terugblik op de afgelopen “Stop Darmkanker”-campagne kan misschien toch nog goed zijn voor enkele regels tekst. Is dit nieuw(s) ?

Het is niet nieuw dat er dagelijks 5 Vlamingen sterven aan darmkanker.

Het is dus ook niet nieuw dat elke maand 150 families in Vlaanderen een dierbare verliezen aan darmkanker.

Het is niet nieuw dat er een poepsimpele (sorry voor het woordgebruik) test bestaat om darmkanker vroegtijdig op te sporen.

Het is niet nieuw dat vroegtijdig opsporen van darmkanker tot meer dan 90% genezing leidt en heel wat kosten en leed zou kunnen besparen.

Maar het is ook niet nieuw dat amper aandacht wordt besteed aan de 2de belangrijkste doodsoorzaak van kanker. Eén op 20 Vlamingen zal er nochtans ooit mee geconfronteerd worden.

Dat een 44-jarige Vlaamse “survivor” van darmkanker deelneemt aan één van de meest zware mountainbike races ter wereld is nieuw. En dat onze twee jonge studenten hem in Zuid-Afrika zijn gaan volgen en filmen is ook nooit eerder gebeurd. Het leverde historische en ontroerende ”self-made” videoreportages op. Maar niet genoeg voor nieuws.

Het is wel nieuw dat we nu op Twitter door méér dan 2000 mensen worden gevolgd. Het resultaat van een intense info-tweet-campagne tijdens de maand Maart. Van 200 naar méér dan 2000 in 31 dagen…

We zijn geen Bel-20 bedrijf en zeker geen KMO, maar we komen qua “volgers” hiermee wel keurig tussen GDF Suez en de KBC Group terecht… Dat dit mede door de hulp van enkele “ondernemers” en vooral dankzij Sven Ornelis mogelijk was maakt het voor ons nog waardevoller. De kracht van sociale media mag men niet onderschatten.

Dat we met onze Facebook-pagina met 20.000 “fans”in de top-3 van Belgische non-profits staan is ook nieuw, maar de relevantie is voor niet iedereen dezelfde. Van 13.000 naar 20.000 in één maand hebben anderen ons wellicht al voorgedaan. De talrijke reacties op bv. de aangrijpende getuigenis van de 31-jarige Annemie H. die al jaren vecht tegen darmkanker zijn wel nieuw… Als we de statistieken van Facebook mogen geloven bereikten we de laatste week méér dan een half miljoen mensen. Nieuws?

Dat 14 patiënten met darmkanker vragende partij waren om tijdens hun chemotherapie samen mee te doen aan onze “Dress in Blue”-actie is geen nieuws meer, de GVA bracht het reeds op haar website. Maar het blijft indrukwekkend en nieuw… nooit eerder gebeurd.

Nieuw is ook dat de “Stichting tegen Kanker”, de grootste kankerorganisatie in ons land, einde Maart liet weten om in de toekomst actief en concreet samen te werken. Ook zij realiseren dat informatie en voorlichting belangrijk zijn in de strijd tegen darmkanker. Is dit nieuws ?

5000 mensen die door een 15-meter lange reuze-darm lopen in de Antwerpse Stadsfeestzaal was nieuw, maar geen nieuws.

Dat we met ons klein groepje onze strijd tegen darmkanker nooit zullen opgeven is ook niet nieuw, het staat immers in onze statuten, dus eigenlijk ook geen nieuws.

Een lagere school die in het kader van onze campagne tekeningen maakt over een gezonde levensstijl is nieuw in Vlaanderen, maar kennelijk geen nieuws.

Dat we ditmaal geen vijf sterren behaalden tijdens onze campagne was voor ons wel nieuw, maar gelukkig geen nieuws.

Om met de titel van het mooie boek van Guillaume Van der Stighelen te eindigen : het was wel allemaal “ECHT” !

“By sharing knowledge, we can save lives !”

Gelijkaardige posts

Ja, ik ontvang graag de nieuwsbrief

Meld je aan voor tips over omgaan met darmkanker, nieuws en acties van Stop Darmkanker per e-mail.

"*" indicates required fields

This field is for validation purposes and should be left unchanged.