…and gentlemen after ? Toen we recent de statistieken van onze Facebook-pagina bekeken viel het ons andermaal op dat het vrouwelijk geslacht ruim de meerderheid uitmaakte van onze “fans” of “vrienden” (62 % vrouwen t.o.v. 38 % mannen). Je zou kunnen denken dat dit toch niet zo abnormaal is omdat vrouwen in het algemeen misschien meer aanwezig zijn op Facebook. Dat is een verkeerde veronderstelling want je kan perfect bv. via deze site nakijken hoe de verdeling tussen mannen en vrouwen is voor de verschillende sociale media. En wat Facebook betreft is dat quasi gelijk : in België zijn dat 51 % vrouwen en 49 % mannen… een te verwaarlozen verschil. Dus evenveel mannen als vrouwen die aanwezig zijn op Facebook. Heeft het dan met het onderwerp te maken dat wij meer vrouwen als mannen over onze Facebook vloer krijgen ?
Misschien wel… en daar krijgen we hulp van een studie die deze maand in de VS gepubliceerd werd in het tijdschrift “The American Journal of Men’s Health”. Via een telefonische enquête had men nagekeken wat de gedachten en de gevoelens waren van mannen en vrouwen ten opzichte van kankerscreening. Mannen bleken in eerste instantie minder geïnteresseerd in screening dan vrouwen, maar wanneer ze beter geïnformeerd waren bleken ze wel bereid om deel te nemen aan screeningsprojecten.
Het feit dat er in de media ook véél meer aandacht wordt besteed aan typisch vrouwelijke kankers, in het bijzonder borstkanker speelt daar wellicht ook een rol in. Het verhaal en het succes van de “Pink Ribbon” is u wellicht bekend.
Prostaatkanker en darmkanker komen duidelijk minder aan bod. In meerdere Angelsaksische landen tracht men wellicht daarom met “Blue September” (long, prostaat en darmkanker) mannen in het bijzonder aan te spreken.
We hebben het al vaak gezegd, informeren en voorlichten blijven onze kerntaken, zowel voor mannen als vrouwen, maar misschien moeten we nog een extra tandje bijsteken om het mannelijk geslacht aan te spreken en te overtuigen van het bestaan en het nut van vroegtijdig opsporen van darmkanker. Het kan de participatie of deelname aan een later bevolkingsonderzoek alleen maar ten goede komen.
“Onbekend is onbemind”