In het derde en laatste deel over de enquête gaan we wat meer specifiek in op de vragen die betrekking hadden op onze eigen campagne.
Slechts 35 % van diegenen die onze enquête hebben beantwoord wist dat de maand Maart de “International Colon Cancer Awareness Month” was. Men kan zich de vraag stellen wat dit resultaat in het begin van onze campagne geweest zou zijn.
Onze campagne kreeg vooral bekendheid via het Internet (58%) -de plaats waar we ook vertrokken waren-, de geschreven pers (27 %) en TV (16 %). Dat de piekcijfers qua “hits” bereikt werden de dag dat we meermaals op het VTM-nieuws waren zal niemand verwonderen. Merkwaardig dat de vrouwen vooral de weg naar het Internet vonden, terwijl de mannen vooral de dagbladen opzochten… Laten we hier maar niet teveel conclusies uit trekken.
Facebook was met 68 % veruit het meest bezochte en gebruikte kanaal op onze site. Het is wereldwijd een krachtig communicatiemiddel geworden. De automatische links naar de Posterous blog’s deden ook hun werk. De YouTube-filmpjes werden maar door een beperkte groep bezocht, wellicht omdat men niet goed weet wat je uberhaüpt over dit onderwerp op YouTube zou kunnen verwachten. Ik zou zeggen, doe de test en ga hier toch eens kijken. Er zijn “voorlichtings”-filmpjes in alle kleuren en geuren hoewel je dit laatste natuurlijk –gelukkig- niet te letterlijk moet opnemen. Dat Vimeo een uitgebreide lezing over darmkanker herbergt is voor velen ook nog een onbekend terrein.
De Stopdarmkanker-campagne heeft voor 70 % van de mensen nieuwe informatie gebracht, en voor 50 % (!) zelfs een reden om er met de huisarts over te praten. Iets meer dan 4 op de 10 nam zich trouwens voor om een preventief onderzoek te laten doen. Gelukkig waren er maar 4 personen die ongerust en bang geworden waren door de campagne…
Uiteindelijk vond de grote meerderheid (80 %) dat we de campagne moeten verder zetten… Na de “morele” steun die we op het Vlaams kabinet van Volksgezondheid kregen toch een hart onder de riem. Want zonder budget en zonder sponsor was het niet altijd even eenvoudig.
Dankzij de steun van enkele “partners” (klinkt beter dan sponsors) kunnen we nu wel ons boekje “Een wereld zonder darmkanker” op de markt brengen. Alle teksten die op de Posterous blog’s verschenen zullen er in gebundeld worden. Een voorlichtingsboekje over darmkanker….. moet kunnen !
Dus, afspraak op de Boekenbeurs.