Gisteren en eergisteren had in Barcelona de allereerste “Colorectal Cancer Patient Conference” plaats, een initiatief van Europacolon. Vertegenwoordigers uit 23 Europese landen kregen de gelegenheid hun bijdrage te leveren. Patiënten en patiëntenorganisaties kregen er een stem en dit leverde erg boeiende en inspirerende presentaties op. Opvallend was de aanwezigheid van wat we vroeger de “Oostblok”-landen noemden, nog opvallender de gedrevenheid en de passie waarmee er in die landen gewerkt wordt. Dan hebben wij nog een hele weg af te leggen… In de wandelgangen vernam ik ook dat Europacolon België een “doorstart” gaat maken, iets wat we enkel en alleen maar kunnen toejuichen en waar we zeker mee willen samenwerken.
De conferentie werd livestream uitgezonden en Europacolon twitterde er duchtig op los, alles kon dus wereldwijd goed worden gevolgd. De nieuwe media hebben ook hier definitief hun intrede gedaan. De organisatie was perfect, zelden in die mate meegemaakt. “City-seeing” zat er niet in, daar was de tijd te kort voor en dat was niet de bedoeling, het programma was immers erg goed gevuld. Ideaal om contacten te leggen en te “netwerken”, niet onbelangrijk met het oog op de toekomst en de volgende projecten. “Mr. Excuse” – de winnende campagne van de AdVenture studentenwedstrijd- werd erg goed onthaald en we zijn erg benieuwd in welk land hij zijn eerste stappen zal zetten. We blijven verder ons steentje bijdragen en maken van het zomerverlof gebruik om aan ons tweede boekje te werken. Want dat komt er… De boekenbeurs wordt weer de afspraak. En daar zal het niet bij blijven… want de strijd tegen darmkanker is nog lang. “Together strong against colon cancer”, geen woorden, maar daden…