‘- Onze vierde campagne, onze eerste als officiële vzw werd op gang gebracht met het 1ste “Dress in Blue(s) concert”. Op minder dan een maand tijd georganiseerd, op zich al een riskante onderneming. Maar dankzij het harde werk van een klein team werd 28 Februari de ideale “kick off” van de Internationale Darmkankermaand. Met de medewerking van top-artiesten als Boogie Boy, Jean Bosco Safari, N8N en Ben Crabbé werd het een onvergetelijke avond in het Felixpakhuis in Antwerpen. De 300 aanwezigen hadden na afloop allemaal maar één vraag : “Tot volgend jaar ?!” Om middernacht werden de 5 uitdagingen van Geena Lisa voor deze campagne bekend gemaakt… De foto’s van James Van Roosbroeck spreken boekdelen.
De 5 uitdagingen voor 5 sterren op een rijtje :
1. Een Dress in Blue “duel” tussen mannen en vrouwen. Met kopstukken Tom Waes en Frieda Brepoels als “lijsttrekkers”. Wie het eerste er in slaagt om 500 “geslachtsgenoten” in het blauw achter zich te krijgen op onze website is de winnaar.
2. Op 31 Maart moet de Facebook-pagina “Stop Darmkanker” 20.000 fans hebben. Geen simpele opdracht, als de teller 28 februari op net geen 14.500 staat.
3. Op 31 Maart moet de Twitter-account @Stopdarmkanker 1800 volgers hebben. Symbool voor de 1800 families in Vlaanderen die jaarlijks iemand aan darmkanker verliezen. Niet gemakkelijk als je start met net geen 200 volgers…
4. Zorg dat jullie zelf de aankomst filmen van darmkanker-survivor Erik Deferme die van 17 t.e.m. 24 Maart zal deelnemen aan één van de zwaarste mountainbike race’s ter wereld in Zuid-Afrika : de “Cape Epic”.
5. Zorg voor een verrassing !
– Een dag later, op 1 Maart werden we ontvangen op de persconferentie van het Antwerps schepencollege. Burgemeester Bart De Wever had lovende woorden voor onze actie en tekende samen met alle leden van het schepencollege ons “Stop”-canvas van Tim Van Steenbergen. Onze dokter kreeg de mogelijkheid om de aanwezige journalisten toe te spreken en onze campagne toe te lichten.
– Dezelfde dag kregen we uit Brussel een mailtje van het kabinet van eerste Minister Elio Di Rupo. Een authentieke foto, niet met blauw strikje, maar nog beter, met onze “Stop” button. Officiële steun die natuurlijk erg geapprecieerd werd. En was dit al een eerste verrassing ?!
– Op de jaarlijkse bijeenkomst van de Belgische maag-darm specialisten “The Belgian Week” in de Hilton in Antwerpen hield Dr. Colemont op de middag nog een vurig betoog voor de strijd tegen darmkanker.
– De Gazet van Antwerpen maakte op zijn website een apart dossier over onze campagne, regelmatig verschenen artikels over onze acties.
– Op Radio 2 mocht Dr. Colemont de actie uit de doeken doen en uitleggen waar de oorsprong ligt van “Dress in Blue”. Hier kan je het opnieuw beluisteren.
– Er verscheen in de zaterdageditie van de Gazet van Antwerpen een dubbel-pagina groot artikel met Erik Deferme over zijn deelname aan de Cape Epic in Zuid-Afrika.
– Met het oog op de toekomst gingen we op 5 maart naar een info-avond in Vilvoorde van CroFun, het eerste Belgische platform voor crowdfunding. Interessante avond waar netwerking voor ons centraal stond. Het leverde enkele interessante contacten op die hopelijk vruchten afwerpen tijdens de volgende maanden. Een mooi video-verslag van die avond met een opmerkelijk slotwoord.
– Op vrijdagavond 15 maart waren we te gast op het 3de benefietgala van onze “zuster”-stichting in Nederland “Pixels tegen Darmkanker”. Marthen Bakker organiseerde er in de ArenA (Ajax-stadion) een buitengewoon mooie avond. De avond (inclusief veiling) leverde een schitterende som van 75.000 Euro op ! Ook dit jaar kan je de sfeer van de avond herbeleven in een mooie videoreportage !
– Michael Gykiere en Olivier De Niel vlogen samen met Erik Deferme (darmkanker-survivor) en ploegmaat Philippe Schuermans naar Zuid-Afrika. Het leek wel een echt“Kuifje in Afrika”-verhaal. Onze jonge hoge-schoolstudenten vertolkten met bravoure de rol van journalist, regisseur en producer. In epische omstandigheden werd de heroiëk van deelname aan de Cape Epic in beeld gebracht. Het avontuur van Erik en Philippe werd een onvergetelijke ervaring. En dankzij de sociale media kon het thuisfront dit bijna rechtstreeks volgen. Het interview met onze twee hero’s zal weinigen onberoerd laten.
– Op dinsdag 19 maart mocht Dr. Colemont in het Provinciehuis in Antwerpen op uitnodiging van gouverneur Cathy Berx alle nieuwe burgemeesters van de provincie Antwerpen toespreken. Andermaal werd het belang van informatie en voorlichting over darmkanker onderstreept. De 70 burgervaders kregen allen een exemplaar van ons boekje “Samen sterk tegen darmkanker”.
– Diezelfde avond gaf onze dokter in het auditorium van Electrabel in Antwerpen een lezing voor de senioren van “50+ Crea”. Ook na de voordracht volgde er een uitgebreide vragensessie.
– Op woensdag 20 maart kregen ook alle leden van het Vlaams Parlement in Brussel een exemplaar van “Samen sterk tegen darmkanker” in hun persoonlijk postvakje.
– Na het succes van vorig jaar werd op 21 Maart op de redactie van de Gazet van Antwerpen opnieuw een chat-sessie over darmkanker georganiseerd. In 60 minuten tijd kon onze dokter 32 vragen van online-lezers beantwoorden. Je kan hier de chatsessie integraal herbeleven.
– De senioren van het dienstencentrum Maria-ter-Heidehove in Brasschaat deden ook mee aan de “Dress in blue” actie. Op maandagnamiddag 25 maart kwamen zij in het blauw gekleed naar hun Bingo namiddag, die de toepasselijke naam Blue Bingo meekreeg ! Als ruil gaat onze dokter er later een lezing geven.
– Op dinsdag 26 maart was het een bijzondere dag op de dagzaal chemotherapie van het Sint-Vincentiusziekenhuis. Ook patiënten die strijden tegen darmkanker wensten deel te nemen aan de “Dress in Blue” actie. Het leverde een bijzonder mooie foto op ! “Samen sterk tegen darmkanker”. Die kon natuurlijk niet ontbreken in het“dossier” van de Gazet van Antwerpen.
– Op dezelfde dag had ‘s middags in de Shopping Stadsfeestzaal in Antwerpen de opening plaats van het reuze-model van darm. De “Faszination” darm was speciaal voor de gelegenheid uit Duitsland overgebracht en opgebouwd. Tijdens de volgende vijf dagen zouden meer dan 5000 mensen doorheen de darm wandelen… Zaterdag was er bij momenten bijna “opstopping” in de darm… Een initiatief dat zeker voor herhaling vatbaar is. Een evenement dat in twee weken tijd georganiseerd was…
– Op woensdag 27 maart had Dr. Colemont in Brussel een zeer goed gesprek met de directie van de nationale “Stichting tegen Kanker”. Er werd afgesproken om in de toekomst actief en officieel te gaan samenwerken. de vzw Stop darmkanker en de Stichting tegen Kanker hebben immers hetzelfde doel voor ogen : minder (darm)kanker !
– Op donderdag 28 maart deed de lagere stadsschool “Het Alberreke” ook mee aan de Stop Darmkanker actie. Leerlingen maakten er mooie tekeningen over het belang van een gezonde levensstijl als preventie van darmkanker. Overgewicht, roken, overmatig alcoholgebruik kregen een extra kindertoets ! Het belang van een gezonde voeding werd kleurrijk in beeld gebracht ! En de poort van de school werd op een bijzondere manier versierd !
– De ganse maand was het een drukte van belang op de sociale media. Zowel op Facebook als op Twitter werd intensief campagne gevoerd. De 20.000 “fans” op Facebook en de 1800 volgers op Twitter leken op een week van het einde van de maand niet haalbaar. Facebook strandde op 31 maart op 17.616 maar op 3 april werd na een uiterste inspanning de 20.000ste “fan” begroet ! Op het hoogtepunt van de actie werden méér dan een half miljoen mensen bereikt ! Dankzij de steun van echte “ondernemers” als Marc Coucke, Inge Geerdens, Wouter Torfs e.a. begon de Twitter-teller stilaan toch meer in beweging te komen. De talrijk verstuurde tweets begonnen méér en meer mensen te bereiken. In de eerste helft van de maand hadden BV’s als Vlaams Minister-President Kris Peeters, econoom Geert Noels, Guillaume Van der Stighelen en Goedele Liekens al hun steun al getoond. Vanuit joournalistieke hoek bleef het opvallend stil… Het was uiteindelijk een one-man-actie van “Mister Q-Music” Sven Ornelis die op een memorabele avond op 27 maart @Stopdarmkanker aan méér dan 1800 volgers hielp ! En zelfs de kaap van 2000 werd overschreden…
– De verrassing blijft natuurlijk nog even een verrassing. Maar op zaterdag 30 maart werd in de Shopping Stadsfeestzaal om 14u reeds een tipje van de sluier gelicht… En het zal een bijzondere smaak krijgen.